Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
wtorek, 7 lutego 2023 r.
Ostatnia aktualizacja: 6.02.2023 r., godz. 13:46 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 181.872 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Biuletynu Informacyjnego
Rocznik
SPIS TREŚCI DODATKU DO NUMERU 16 (1023) z dnia 01.06.2019
Sprzedaż promocyjna rozliczenia podatkowe i ujęcie bilansowe
Dodatek nr 17
do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno-Finansowych nr 16
z dnia 01.06.2019
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
I.
ROZLICZENIE PODATKOWE I UJĘCIE BILANSOWE AKCJI PROMOCYJNYCH - ZAGADNIENIA OGÓLNE
1.
Sprzedaż towaru po promocyjnej cenie
Podmioty gospodarcze podejmują różnego rodzaju działania w celu promocji/reklamy własnej firmy. Jednym z takich działań może być np. sprzedaż towaru po promocyjnej cenie, często niższej (...)
str. 3
1.1.
Rozliczenie sprzedaży towaru po promocyjnej cenie dla celów VAT
Podstawa opodatkowania sprzedaży towarów po promocyjnej cenie W przypadku sprzedaży towarów po promocyjnej cenie (w tym po cenie niższej od ceny rynkowej czy ceny zakupu (...)
str. 3
1.2.
Sprzedaż po promocyjnej cenie a podatek dochodowy
Przychód ze sprzedaży towaru Zasadniczo podatnik uzyskujący przychody z prowadzonej działalności gospodarczej za przychody takie uznaje osiągnięte w roku podatkowym także należne przychody, choćby nie (...)
str. 5
1.3.
Ewidencja księgowa sprzedaży po promocyjnej cenie
Sprzedaż towarów po promocyjnej cenie (w ramach akcji marketingowych) ewidencjonowana jest w księgach rachunkowych w analogiczny sposób, jak sprzedaż towarów w "normalnej" cenie. Przychód ze (...)
str. 6
2.
Nieodpłatne przekazanie próbek w celach promocji/reklamy
Podmioty gospodarcze często w celach promocji/reklamy przekazują nieodpłatnie klientom lub potencjalnym klientom próbki wyrobów/towarów. W artykule tym odnosimy się do skutków przekazania próbek - na (...)
str. 7
2.1.
Przekazanie próbek a VAT
Zasadniczo opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Za taką dostawę uważa się także przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego (...)
str. 8
2.2.
Rozliczenie nieodpłatnego przekazania próbek na gruncie podatku dochodowego
Próbki a koszty podatkowe Zasadą jest, że do kosztów uzyskania przychodów podatnicy mogą zaliczyć takie koszty, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania (...)
str. 9
2.3.
Ewidencja księgowa wydatków na wytworzenie/zakup próbek
Nieodpłatne przekazanie próbek klientom (potencjalnym klientom) może zostać ujęte w księgach rachunkowych jednostki przekazującej te próbki, np. w następujący sposób (na przykładzie próbek wytworzonych przez (...)
str. 11
3.
Zakup towaru za symboliczną kwotę - rozliczenie u nabywcy
W ramach sprzedaży premiowej, zorganizowanej przez kontrahenta, podmioty gospodarcze nabywają niekiedy towary za tzw. symboliczną złotówkę. Towary te niekiedy odsprzedają innym firmom (spełniającym określone warunki, (...)
str. 12
3.1.
Prawo do odliczenia VAT od towaru nabytego za symboliczną kwotę
VAT naliczony W ustawie o VAT brak jest regulacji, które odnosiłyby się w sposób szczególny do odliczania VAT od nabycia towarów po promocyjnej cenie, niższej (...)
str. 12
3.2.
Nabycie towaru za symboliczną kwotę a CIT/PIT
Zakup po promocyjnej cenie a przychód u nabywcy W przypadku, gdy podatnik nabywa towar po cenie znacznie odbiegającej od jego wartości rynkowej, np. za symboliczną (...)
str. 13
3.3.
Ewidencja księgowa wydatków na zakup towarów za symboliczną kwotę
Wydatki na zakup towarów po promocyjnej cenie (tu: za symboliczną złotówkę) ujmowane są w księgach rachunkowych nabywcy w analogiczny sposób, jak zakup towarów w "normalnej" (...)
str. 15
4.
Nagroda rzeczowa otrzymana w ramach sprzedaży premiowej
Jedną z popularnych form działań marketingowych jest tzw. sprzedaż premiowa, w ramach której nabywcy towarów, którzy spełnili warunki określone w regulaminie akcji marketingowej (np. kupili (...)
str. 16
4.1.
Otrzymanie nagrody w ramach sprzedaży premiowej a VAT
Dla podmiotu gospodarczego, który otrzymał od kontrahenta nagrodę rzeczową w ramach sprzedaży premiowej, takie zdarzenie jest neutralne na gruncie VAT. Czynność przekazania tej nagrody nie (...)
str. 16
4.2.
Skutki otrzymania nagrody w sprzedaży premiowej - CIT/PIT
Przychód u podatnika CIT Przyjmuje się, że podatnik CIT, który otrzymuje nagrodę w ramach sprzedaży premiowej, uzyskuje z tego tytułu przychód podatkowy (do przychodów podatkowych (...)
str. 17
4.3.
Ujęcie otrzymanej nagrody w księgach rachunkowych
Jeśli nagroda, otrzymana przez jednostkę (w ramach sprzedaży premiowej) spełnia definicję aktywów, to jej wartość jednostka ujmuje w swoich księgach rachunkowych - na koncie pozostałych (...)
str. 20
II.
DZIAŁANIA PROMOCYJNE - INTERPRETACJE INDYWIDUALNE I ORZECZNICTWO
1.
Sprzedaż promocyjna a VAT
1.1.
Podstawa opodatkowania VAT przy sprzedaży towarów w ramach akcji promocyjnych
"(…) Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży detalicznej i hurtowej wyrobów tytoniowych. Z uwagi na dużą konkurencyjność na rynku, Wnioskodawca przyjął strategię marketingową (...)
str. 21
1.2.
Odliczanie VAT od nabycia towarów sprzedawanych w promocyjnej cenie
"(…) Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży detalicznej i hurtowej wyrobów tytoniowych. (...)
str. 22
1.3.
Gratisy przekazywane w zestawach promocyjnych
"(...) Spółka SA (...) prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży kosmetyków. Przedmiotem działalności Spółki jest także dystrybucja naturalnych leków i suplementów diety. (...) Biorąc (...)
str. 23
1.4.
Dodatkowa usługa realizowana w ramach sprzedaży promocyjnej
Podatnik, który w ramach sprzedaży promocyjnej wydaje klientom bony na obiad podlegające zrealizowaniu przez inny podmiot (kontrahenta) nie nabywa usługi gastronomicznej u tego kontrahenta. Usługa (...)
str. 25
2.
Działania promocyjne a CIT i PIT
2.1.
Przychód ze sprzedaży towarów po symbolicznej cenie
Przychodem ze sprzedaży towarów jest ustalona w ramach przyjętej strategii marketingowej cena promocyjna, tj. cena sprzedaży netto tych towarów. Tak jest także wtedy, gdy promocyjna (...)
str. 27
2.2.
Wydatki na zakup towarów sprzedawanych po promocyjnej cenie
Wydatki ponoszone na nabycie towaru oferowanego następnie klientom po promocyjnej cenie, w ramach prowadzonej strategii marketingowej, stanowią koszty uzyskania przychodów. (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji (...)
str. 28
2.3.
Ustalenie przychodu ze świadczenia usług po promocyjnej cenie
"(...) Wnioskodawca jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), prowadzącym działalność gospodarczą (...) w zakresie świadczenia usług tworzenia profesjonalnych blogów (...)
str. 29
2.4.
Wydatki na gadżety reklamowe, upominki rozdawane podczas akcji promocyjno-marketingowych
"(...) Wnioskodawca posiada autoryzowane salony samochodowe i zajmuje się sprzedażą oraz serwisem samochodów. (...) Wnioskodawca przekazuje swoim kontrahentom, partnerom biznesowym, doradcom (zwani dalej "Partnerami"), gadżety (...)
str. 31
2.5.
Przekazanie klientom nagród otrzymanych uprzednio od kontrahenta a przychód podatkowy
Otrzymanie nagrody (w ramach akcji promocyjnej kontrahenta) wiąże się z koniecznością wykazania z tego tytułu przychodu podatkowego, mimo, że nagroda ta jest następnie przekazywana nieodpłatnie (...)
str. 33
2.6.
Warunki zastosowania zwolnienia z PIT nagród wydawanych w akcjach promocyjnych
Działanie polegające na spełnieniu wymogów przewidzianych w regulaminie konkursu, które jest warunkiem otrzymania nagrody, nie ma charakteru świadczenia wzajemnego. Nie można zatem uznać relacji pomiędzy (...)
str. 34
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.