Czasopisma Księgowych on-line
Wydawnictwo Podatkowe
czwartek, 21 listopada 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 21.11.2024 r., godz. 12:02 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 52.112 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
Rocznik
SPIS TREŚCI DODATKU DO NUMERU 18 (594) z dnia 20.09.2023

Środki trwałe w pytaniach Czytelników
Dodatek nr 13
do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 18
z dnia 20.09.2023

X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
I.

GRUNTY, W TYM PRAWO UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTU

1.

W jakiej wartości wprowadzić do ewidencji grunt zakupiony na potrzeby prowadzonej działalności?

Jesteśmy spółką zajmującą się hurtową sprzedażą materiałów budowlanych i elektrycznych. Zakupiliśmy grunt, który służyć ma prowadzonej przez nas działalności. W jakiej wartości i w którym (...)
str. 3
2.

Do jakiej grupy aktywów trwałych sklasyfikować nabyte prawo użytkowania wieczystego gruntu?

Jednostka nabyła grunt, który jest w użytkowaniu wieczystym. Czy prawo użytkowania wieczystego gruntu zaliczyć do środków trwałych, czy do wartości niematerialnych i prawnych? Czy prawo (...)
str. 5
3.

Czy grunt zakupiony wraz z budynkiem ująć w księgach oddzielnie?

Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Dla celów prowadzenia tej działalności nabyłam budynek wraz z gruntem. Czy w księgach rachunkowych powinnam ująć budynek oraz grunt jako jeden (...)
str. 6
4.

Jak ująć w księgach grunt otrzymany w drodze darowizny?

Jesteśmy spółką jawną. Otrzymaliśmy w drodze darowizny nieruchomość gruntową, która będzie wykorzystywana w prowadzonej przez nas działalności gospodarczej i zostanie zakwalifikowana do środków trwałych. Jak (...)
str. 7
II.

BUDYNKI, LOKALE, PRAWO DO LOKALI I OBIEKTY INŻYNIERII LĄDOWEJ I WODNEJ

1.

Jak rozliczyć zakup nieruchomości przeznaczonej na potrzeby jednostki i na cele inwestycyjne?

Spółka z o.o. zamierza kupić nieruchomość o powierzchni 300 m 2 . Na cele prowadzonej działalności gospodarczej będzie wykorzystywana tylko 1/3 tej nieruchomości. W jakiej (...)
str. 8
2.

W jaki sposób wyksięgować z ewidencji środków trwałych budynek przeznaczony do rozbiórki?

W ewidencji środków trwałych naszej spółki z o.o. figuruje częściowo zamortyzowany budynek. Zostanie on poddany rozbiórce (likwidacji). W jaki sposób ująć w księgach nieumorzoną wartość (...)
str. 9
3.

Lokal użytkowy i miejsce postojowe - jeden, czy dwa środki trwałe?

Spółka zakupiła od dewelopera lokal użytkowy z przeznaczeniem na swoje biuro. Lokal ten znajduje się w budynku, w którym powstała wspólnota mieszkaniowa. Ponadto spółka zakupiła (...)
str. 11
4.

Jak rozliczyć budowę kilku obiektów w ramach jednego przedsięwzięcia?

Jednostka buduje ośrodek wypoczynkowy, w skład którego wchodzi kilka budynków i baseny zewnętrzne. Czy każdy z obiektów należy ujmować w księgach rachunkowych jako oddzielny środek (...)
str. 13
III.

URZĄDZENIA TECHNICZNE I MASZYNY

1.

Jak ująć w księgach amortyzację fabrycznie nowej maszyny zaliczonej do grupy 5 KŚT?

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną prowadzi księgi rachunkowe. Jak powinien ująć amortyzację maszyny do robót drogowych zakwalifikowaną do grup 5 KŚT, która dla celów podatku dochodowego (...)
str. 15
2.

Czy wybudowaną na cudzym gruncie farmę fotowoltaiczną można zakwalifikować do środków trwałych?

Wybudowaliśmy farmę fotowoltaiczną na wydzierżawionym gruncie. Czy możemy taką farmę zakwalifikować do środków trwałych? Dla celów bilansowych farmę fotowoltaiczną wybudowaną na cudzym gruncie zalicza się (...)
str. 18
3.

W jaki sposób na dzień bilansowy ustalić wartość maszyny produkcyjnej?

W ewidencji środków trwałych posiadamy maszynę produkcyjną, nie w pełni umorzoną. W 2022 r. zmalał popyt na produkty wytwarzane przy wykorzystaniu tej maszyny, w związku (...)
str. 19
4.

Czy elektroniczny system alarmowy może stanowić samodzielny środek trwały?

W siedzibie oraz warsztacie naszej jednostki zainstalowaliśmy system sygnalizacji włamania i napadu. Instalacja alarmowa nie jest zamontowana na trwałe w budynkach (okablowanie wykonano na tynku (...)
str. 20
IV.

ŚRODKI TRANSPORTU

1.

Jak ustalić wartość początkową samochodu osobowego zakwalifikowanego do środków trwałych?

Zakupiliśmy samochód osobowy, który będzie stanowił środek trwały naszej jednostki. Jakie wydatki wpływają na wartość początkową samochodu, a jakich do tej wartości nie można zaliczyć? (...)
str. 21
2.

Czy montaż instalacji gazowej w samochodzie służbowym traktować jako remont czy ulepszenie?

Zakupiliśmy samochód osobowy przeznaczony do celów służbowych, który będzie stanowił środek trwały naszej jednostki. Zamierzamy zamontować w nim instalację gazową. Jak ująć w księgach wydatek (...)
str. 23
3.

Jak rozliczyć zwrot do sprzedawcy w ramach reklamacji środka transportu częściowo zamortyzowanego?

Na potrzeby prowadzonej działalności w 2022 r. zakupiliśmy środek transportu (rower) i rozpoczęliśmy jego amortyzację. W 2023 r. w ramach gwarancji zwróciliśmy go sprzedawcy, co (...)
str. 25
4.

W jaki sposób zaksięgować sprzedaż samochodu i od którego miesiąca zaprzestać jego amortyzacji?

W sierpniu 2023 r. jednostka sprzedała samochód osobowy ujęty w ewidencji środków trwałych, który zakupiła w 2020 r. Samochód w momencie sprzedaży nie był w (...)
str. 26
V.

INNE ŚRODKI TRWAŁE

1.

Czy remont aparatury pomiarowej dokonany przed przyjęciem do używania podwyższy jej wartość?

Nabyliśmy używaną aparaturę kontrolno-pomiarową, która wymaga remontu. Aparatura ta po remoncie zostanie przyjęta do ewidencji środków trwałych. Czy nakłady poniesione na remont zwiększą wartość początkową (...)
str. 27
2.

Jak zaewidencjonować wydatki na zakup stalowych rusztowań?

Na potrzeby prowadzonej działalności zakupiliśmy zestaw rusztowań (razem 100 m 2 ). Łączna cena zakupu całości rusztowań nie przekracza 10.000 zł. Czy wartość tych rusztowań (...)
str. 28
3.

Czy meble wolnostojące stanowią pojedynczy czy zbiorczy obiekt inwentarzowy?

Do nowo wybudowanego budynku biurowego zakupiliśmy meble wolnostojące. Jak w księgach rachunkowych ująć taki wydatek, jeśli budynek biurowy nie został jeszcze przyjęty do używania? Czy (...)
str. 30
4.

Jak skorygować wartość początkową promiennika podczerwieni o VAT niepodlegający odliczeniu?

Zakupiliśmy od kontrahenta z UE promiennik podczerwieni, który przyjęto na stan środków trwałych. Fakturę zakupu tego środka trwałego, wystawioną w lutym 2022 r., błędnie zaksięgowaliśmy (...)
str. 32
VI.

ŚRODKI TRWAŁE W BUDOWIE

1.

Jak ująć w księgach i sprawozdaniu finansowym skutki sprzedaży nieruchomości będącej w trakcie budowy?

Sprzedaliśmy nieruchomość, której budowa nie została dokończona. Nakłady dotyczące tej nieruchomości ujmowaliśmy w księgach rachunkowych na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Jak zaksięgować sprzedaż (...)
str. 34
2.

Na jakie konto odnieść skutki odtworzenia środka trwałego w budowie, który uległ zniszczeniu?

Spółka rozpoczęła niedawno budowę hali produkcyjnej (środka trwałego). W wyniku pożaru budowa ta uległa częściowemu zniszczeniu. W związku z tym zdarzeniem spółka poniosła koszty usunięcia (...)
str. 35
3.

Jak zaewidencjonować w księgach dotację przeznaczoną na budowę środka trwałego?

W maju 2023 r. spółka otrzymała dotację na budowę biurowca (środka trwałego). Dotacja stanowi 80% wartości budynku. Jak ująć otrzymaną dotację w księgach rachunkowych? Dotację (...)
str. 37
4.

Jakich księgowań należy dokonać w związku z trwałą utratą wartości środka trwałego w budowie?

W styczniu 2023 r. rozpoczęliśmy budowę środka trwałego i wszystkie nakłady ujęliśmy na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". W lipcu 2023 r. podjęliśmy decyzję (...)
str. 39
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.