Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
czwartek, 8 grudnia 2022 r.
Ostatnia aktualizacja: 7.12.2022 r., godz. 11:58 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 178.286 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Ubezpieczeń i Prawa Pracy
Rocznik
Zatrudnienie w firmie pracownika na stanowisku kierowcy
Dodatek nr 21
do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 22
z dnia 10.11.2022
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
WSTĘP
Zatrudniając pracownika na stanowisku kierowcy pracodawca musi spełnić wiele obowiązków specyficznych, przewidzianych tylko dla przedstawicieli tej grupy zawodowej. Różnice zaczynają się już na etapie rekrutacji, (...)
str. 3
I.
REKRUTACJA NA STANOWISKO KIEROWCY
1.
Wymagania kwalifikacyjne wobec kandydata na kierowcę
Prowadząc rekrutację pracownika na stanowisko kierowcy kluczowe znaczenie ma to, jakim pojazdem ma on wykonywać przewozy. W przypadku samochodów osobowych, aut dostawczych o dopuszczalnej masie (...)
str. 3
2.
Zawarcie umowy o pracę z kierowcą
Umowa o pracę podpisywana z kierowcą nie różni się od tych, zawieranych z innymi pracownikami. Charakter pracy kierowcy ma jedynie wpływ na zasady rządzące określeniem (...)
str. 5
3.
Pozostałe dokumenty związane z zatrudnieniem kierowcy
3.1.
Informacja o warunkach zatrudnienia
W ciągu 7 dni od podpisania umowy o pracę pracodawca jest obowiązany przekazać pracownikowi, w tym również kierowcy, informację o warunkach zatrudnienia (art. 29 § (...)
str. 6
3.2.
Oświadczenie o wymiarze zatrudnienia lub niepozostawaniu w zatrudnieniu
Dokumentem specyficznym dla kierowców jest oświadczenie o wymiarze zatrudnienia lub niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy oraz o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych (...)
str. 9
3.3.
Informacja o przepisach z zakresu czasu pracy
Kolejnym dokumentem specyficznym dla grupy zawodowej kierowców jest informacja o obowiązujących ich przepisach z zakresu czasu pracy. Owa informacja przekazywana jest w sposób przyjęty u (...)
str. 10
II.
PLANOWANIE I ROZLICZANIE CZASU PRACY
1.
Akty prawa regulujące czas pracy kierowcy
Zagadnieniu czasu pracy kierowców poświęcono w całości ustawę z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2022 r. poz. 1473). (...)
str. 16
2.
Czas pracy kierowców w przewozach towarowych
Kierowcy wykonujący przewozy towarowe podlegają w większości pod regulacje przepisów rozporządzenia WE nr 561/2006, jeśli jeżdżą na terenie UE lub Umowy AETR, jeśli opuszczają teren (...)
str. 17
2.1.
Czas jazdy
Czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę wykonującego przewozy towarowe na terenie UE doznaje limitów w dobie, tygodniu oraz w okresie dwóch tygodni. Jest on rejestrowany automatycznie (...)
str. 18
2.2.
Przerwy w prowadzeniu pojazdu
Kierowcy wykonujący przewozy towarowe, podlegające pod regulacje rozporządzenia WE nr 561/2006 muszą korzystać z przerw w prowadzeniu pojazdu. Są to okresy, w których kierowcy nie (...)
str. 21
2.3.
Odpoczynki dzienne i tygodniowe
Kierowcy wykonujący przewozy towarowe, podlegające pod regulacje rozporządzenia WE nr 561/2006, korzystają z odpoczynków dziennych i tygodniowych na zasadach wynikających z art. 8 tego aktu (...)
str. 22
2.4.
Regularny dzienny okres odpoczynku
Regularny dzienny okres odpoczynku wynosi co do zasady 11 godzin, choć w przypadku korzystania z niego w częściach musi on trwać co najmniej 12 godzin. (...)
str. 23
2.5.
Skrócony dzienny okres odpoczynku
Pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi kierowca może skorzystać z maksymalnie 3 skróconych odpoczynków dziennych, które muszą trwać minimum 9 godzin, a jednocześnie krócej niż 11 godzin. (...)
str. 23
2.6.
Odpoczynek tygodniowy
Tygodniowy okres odpoczynku powinien co do zasady obejmować nieprzerwanie 45 godzin, niemniej może on zostać skrócony do minimum 24 godzin (art. 4 lit. h rozporządzenia (...)
str. 24
3.
Przewóz w załodze
Przewozy w załodze nie są domeną kierowców zatrudnionych przy transporcie rzeczy, gdyż w praktyce spotyka się je również u kierowców wykonujących przewozy regularne osób na (...)
str. 27
4.
Pojęcie czasu pracy kierowcy
Przepisy międzynarodowe zajmują się czasem prowadzenia pojazdu, przerwami i odpoczynkami, nie definiując pojęcia czasu pracy kierowców. Z tego względu, niezależnie od rodzaju wykonywanego przewozu, należy (...)
str. 29
5.
Dyżury kierowców
Ustawa o czasie pracy kierowców wyróżnia dwa rodzaje dyżuru kierowców, które łączy to, że choć są wynagradzane w różny sposób, żadnego z nich nie zalicza (...)
str. 32
6.
Ograniczenia czasu pracy kierowcy
Czas pracy kierowców będących pracownikami podlega ograniczeniu do 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym (art. 11 ust. (...)
str. 34
7.
Przerwy w czasie pracy kierowcy
Do czasu pracy kierowców wlicza się 15-minutową przerwę śniadaniową przysługującą w dniówkach, w których czas pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. Poza nią ustawa (...)
str. 34
8.
Systemy czasu pracy kierowcy
Pracodawca ma obowiązek określić stosowane w zakładzie systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe w regulaminie pracy lub w układzie zbiorowym pracy względnie (...)
str. 35
8.1.
System zadaniowego czasu pracy
Historycznie większą popularnością cieszył się system zadaniowy, w ramach którego rozkład czasu pracy ustala w założeniach sam kierowca. Jest to jednak fikcja, biorąc pod uwagę (...)
str. 35
8.2.
System równoważnego czasu pracy
Ze względu na uciążliwości wynikające ze stosowania systemu zadaniowego oraz brak wymiernych korzyści płynących z tego rozwiązania, coraz więcej przewoźników spogląda przychylnym okiem na system (...)
str. 37
8.3.
Czas pracy kierowców "małych" pojazdów służbowych
Grupa zawodowa kierowców obejmuje również pracowników zatrudnionych w charakterze osobistych szoferów, prowadzących pojazdy osobowe przydzielone prezesowi czy dyrektorowi firmy. Specyfika ich pracy polega na tym, (...)
str. 37
8.4.
Wyjątki od ograniczeń tygodniowych czasu pracy
Do kierowców wykonujących przewóz pojazdami wyłączonymi spod regulacji rozporządzenia WE nr 561/2006 lub Umowy AETR nie stosuje się ograniczeń tygodniowego czasu pracy wynikających z art. (...)
str. 40
9.
Relacja przepisów ustawy z regulacjami w sferze budżetowej
Zatrudnianie pracowników na etacie kierowcy samochodu służbowego jest również częstą praktyką w jednostkach samorządowych i urzędach państwowych. Podobnie jak w przypadku prywatnych przedsiębiorstw, jednostki sfery (...)
str. 40
10.
Czas pracy kierowców w przewozach regularnych osób na trasach do 50 km
Przewozy regularne osób na trasach do 50 km wykonują głównie kierowcy zatrudnieni w komunikacji miejskiej. Warto jednak pamiętać, że tego typu trasy mogą z powodzeniem (...)
str. 42
10.1.
Okresy prowadzenia pojazdu
Czas prowadzenia pojazdu w przewozach regularnych osób na trasach do 50 km doznaje ograniczenia w skali dnia, tygodnia oraz okresu dwutygodniowego. Nie jest on powiązany (...)
str. 43
10.2.
Przerwa na odpoczynek
Przewozy regularne osób na trasach do 50 km charakteryzuje odrębna regulacja zagadnienia przerw przeznaczonych na odpoczynek, względem zasad obowiązujących pozostałych kierowców. Długość przerw została uzależniona (...)
str. 46
10.3.
Odpoczynek dzienny i tygodniowy
Odpoczynki kierowców wykonujących przewozy regularne osób na trasach do 50 km nie doczekały się w pełni autonomicznej regulacji, gdyż poświęcony temu zagadnieniu przepis art. 31c (...)
str. 48
10.4.
Rozkłady czasu pracy
Rozkłady czasu pracy kierowców wykonujących przewozy regularne osób na trasach do 50 km różnią się znacznie od rozkładów sporządzanych dla kierowców wykonujących inne rodzaje przewozów. (...)
str. 49
10.5.
Systemy czasu pracy
Praktyka wskazuje, że w przypadku kierowców wykonujących przewozy regularne osób na trasach do 50 km największą popularność zdobyły systemy przerywany i mieszany. Pozwalają one bowiem (...)
str. 51
10.6.
Dokumentacja czasu pracy kierowcy
Kierowcy wykonujący przewozy regularne osób na trasach do 50 km nie muszą rejestrować swojego czasu pracy przy użyciu tachografu, nawet jeśli pojazd którym wykonują przewóz (...)
str. 52
11.
Czas pracy kierowców w przewozach regularnych na trasach powyżej 50 km
Omawiane w poprzednim dziale przewozy regularne osób na trasach do 50 km stanowią szczególny podtyp szerszego działu, obejmującego regularne przewozy osób, czyli krajowe i międzynarodowe (...)
str. 52
III.
PODRÓŻE SŁUŻBOWE KIEROWCÓW
Obowiązująca definicja podróży służbowej kierowców różni się w istotnych aspektach od wynikającej z art. 77 5 § 1 K.p. Przepis, który znajduje powszechne zastosowanie wobec (...)
str. 56
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.