Czasopisma Księgowych on-line
Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 18 października 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 17.10.2024 r., godz. 13:53 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 53.848 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
Rocznik
SPIS TREŚCI BIEŻĄCEGO NUMERU

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości
nr 20 (620) z dnia 20.10.2024

X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
A.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ

1.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2025 r.

Katalog podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych wymienia art. 2 ustawy o rachunkowości, przy czym podmioty, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt (...)
str. 4
2.

Wyjaśnienia Min. Fin. na temat struktur logicznych JPK_CIT

Ministerstwo Finansów na stronie internetowej www.podatki.gov.pl w zakładce Jednolity Plik Kontrolny/JPK_PD/Pytania i odpowiedzi zamieściło wyjaśnienia (w formie pytań i odpowiedzi) dotyczące struktur logicznych ksiąg rachunkowych (...)
str. 5
B.

RACHUNKOWOŚĆ I SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA

I.

Usuwanie skutków powodzi w księgach rachunkowych

W wyniku ostatniej powodzi w Polsce, duża część przedsiębiorców została dotknięta jej skutkami. Straty powstałe na skutek zdarzenia losowego na aktywach trwałych oraz obrotowych, a (...)
str. 11
1.

Ogólne zasady ewidencji skutków zdarzeń losowych

Zdarzenia losowe to zdarzenia, które występują nagle i niezależnie od woli jednostki oraz powodują szkody w jej składnikach majątku. Najczęściej spowodowane są siłami natury, takimi (...)
str. 11
2.

Szczególne regulacje prawne związanie z usuwaniem skutków powodzi

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.gov.pl/web/finanse w zakładce Aktualności/Wiadomości zamieszczono komunikat z 26 września 2024 r. dotyczący rozwiązań dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi. W komunikacie (...)
str. 12
3.

Inwentaryzacja składników majątku ze względu na szczególne okoliczności

Ustawa o rachunkowości w art. 26 ust. 1-3 określa minimalną częstotliwość inwentaryzacji składników majątku. Jednostka może ją także przeprowadzać częściej, co może wynikać z innych (...)
str. 14
4.

Straty w aktywach trwałych i obrotowych

Straty w środkach obrotowych Jeśli w wyniku powodzi zniszczeniu uległy materiały, towary lub produkty gotowe, to ich wartość podlega wyksięgowaniu z ewidencji bilansowej w ciężar (...)
str. 14
5.

Koszt wynagrodzenia za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy

W świetle art. 8 ustawy przeciwpowodziowej faktyczna niemożność świadczenia pracy w związku z powodzią stanowi podstawę usprawiedliwienia nieobecności pracownika w pracy. Za czas usprawiedliwionej nieobecności (...)
str. 17
6.

Otrzymane w związku z powodzią odszkodowania i dofinansowania

Do pozostałych przychodów operacyjnych związanych ze stratami spowodowanymi zdarzeniami losowymi (tu: powodzią) można zaliczyć odszkodowania uzyskane od zakładów ubezpieczeń, wynikające ze zdarzeń objętych polisą oraz (...)
str. 18
II.

Odpowiedzialność za rachunkowość jednostki

Odpowiedzialność za rachunkowość jednostki ponosi, co do zasady, kierownik tej jednostki. Może on powierzyć obowiązki z zakresu rachunkowości innej osobie, za jej zgodą, jednak nie (...)
str. 19
1.

Odpowiedzialność kierownika jednostki

Na mocy art. 4 ust. 3 ustawy o rachunkowości, rachunkowość jednostki obejmuje: 1) przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, 2) prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, (...)
str. 19
2.

Powierzenie określonych obowiązków innej osobie lub przedsiębiorcy

Kierownik jednostki może powierzyć innej osobie lub przedsiębiorcy (z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji metodą spisu z natury) określone obowiązki w zakresie rachunkowości. Przy czym (...)
str. 20
3.

Sankcje karne za nieprzestrzeganie postanowień ustawy o rachunkowości

Przepisy rozdziału 9 ustawy o rachunkowości "Odpowiedzialność karna" przewidują sankcje karne za nieprzestrzeganie postanowień ustawy o rachunkowości. Z art. 77 tej ustawy wynika, że grzywnie (...)
str. 22
4.

Pozostałe regulacje dotyczące odpowiedzialności za rachunkowość

Istotne jest, że w przypadku gdy prowadzenie ksiąg rachunkowych powierzono np. głównej księgowej, czy dyrektorowi finansowemu (również w sytuacji gdy nie przekazano tym osobom na (...)
str. 23
C.

RACHUNKOWOŚĆ PODATKOWA

1.

Prawo do amortyzacji podatkowej wartości firmy nabytej wskutek świadczenia w miejsce wykonania

Kwestię prawa do amortyzacji wartości firmy reguluje art. 16b ust. 2 pkt 2 updop. Zgodnie z treścią tego przepisu amortyzacji podlega, z zastrzeżeniem art. 16c (...)
str. 24
2.

Wartość firmy w świetle przepisów ustawy o rachunkowości

Ustawa o rachunkowości w art. 33 ust. 4 definiuje wartość firmy (zwaną także dodatnią wartością firmy) jako różnicę między ceną nabycia określonej jednostki lub zorganizowanej (...)
str. 26
3.

Wątpliwości dotyczące otrzymania przedsiębiorstwa lub jego części jako aportu

Nabycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części należy odróżnić od otrzymania przedsiębiorstwa lub zorganizowanej jego części jako wkładu niepieniężnego w zamian za udziały (akcje). Przy wnoszeniu (...)
str. 27
D.

RACHUNKOWOŚĆ W PRZYKŁADACH LICZBOWYCH

IV.

Odsetki od pożyczki otrzymanej od udziałowca będącego osobą fizyczną

Spółka z o.o. w czerwcu 2023 r. otrzymała od udziałowca (osoby fizycznej) oprocentowaną pożyczkę, na bieżącą działalność firmy. Zgodnie z umową pożyczka wraz z odsetkami (...)
str. 28
1.

Ujęcie w księgach oprocentowanej pożyczki na dzień jej otrzymania

Pożyczkę otrzymaną przez spółkę z o.o. od jej wspólnika ujmuje się w księgach rachunkowych pod datą wpływu środków pieniężnych na rachunek bieżący spółki albo pod (...)
str. 29
2.

Wycena pożyczki na dzień bilansowy i naliczenie odsetek

Na dzień bilansowy pożyczkę wycenia się w kwocie wymagającej zapłaty, czyli w wartości nominalnej powiększonej o należne odsetki (por. art. 28 ust. 1 pkt 8 (...)
str. 29
3.

Rozliczenie odsetek ustalonych na dzień bilansowy w księgach rachunkowych kolejnego roku

Ustalone na dzień bilansowy odsetki od pożyczki w księgach rachunkowych kolejnego roku obrotowego można: 1) pozostawić na koncie 24-3 lub 65-1 do momentu ich zapłaty; (...)
str. 29
4.

Potrącenie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów z kapitałów pieniężnych

W przypadku gdy pożyczkodawcą jest osoba fizyczna, to przy wypłacie odsetek warto zwrócić uwagę na przepisy art. 17 ust. 1 pkt 1 updof. Co do (...)
str. 30
5.

Spłata pożyczki wraz z odsetkami na przykładach liczbowych

Przykład Spółka naliczone na dzień bilansowy odsetki od pożyczki pozostawia na koncie 24-3 do momentu ich zapłaty lub naliczenia - bez ich stornowania I. Założenia: (...)
str. 30
V.

Składki ZUS właściciela w księgach przedsiębiorstwa osoby fizycznej

W firmie osoby fizycznej prowadzącej księgi rachunkowe składki na ubezpieczenia społeczne, czyli składki emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe można księgować na koncie rozrachunkowym lub odnieść (...)
str. 34
1.

Możliwe do przyjęcia rozwiązania ewidencyjne w zakresie składek ZUS właściciela firmy

Osoba fizyczna prowadząca samodzielnie działalność gospodarczą może dowolnie dysponować środkami pieniężnymi zgromadzonymi na firmowym rachunku bankowym oraz gotówką w kasie. Dokonywane w trakcie roku obrotowego (...)
str. 34
2.

Składki ZUS przedsiębiorcy opodatkowanego podatkiem liniowym odnoszone w ciężar kosztów

Ewidencję składek ZUS właściciela firmy opodatkowanego podatkiem liniowym przedstawia poniższy przykład liczbowy. Przykład I. Założenia: Osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym i stosuje (...)
str. 36
3.

Ujęcie składek ZUS przedsiębiorcy opodatkowanego według skali podatkowej na kontach rozrachunkowych

Ewidencję składek ZUS właściciela firmy opodatkowanego według skali podatkowej, który o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne zmniejsza podstawę opodatkowania przy naliczaniu zaliczki na podatek dochodowy, (...)
str. 38
E.

ŚRODKI TRWAŁE ORAZ WARTOŚCI NIEMATERIALNE I PRAWNE

1.

Nakłady na środek trwały o charakterze ulepszenia, dokonywane sukcesywnie w ciągu roku obrotowego

W naszej ewidencji figuruje elektroniczny system obsługi klienta jako środek trwały w całości zamortyzowany. W jego skład wchodzi serwer, 2 monitory, czytniki kart oraz 2 (...)
str. 39
2.

Przeznaczenie środków zgromadzonych na kapitale zapasowym na zakup środka trwałego

Na podstawie decyzji kierownika jednostki, spółka jawna utworzyła z zysku kapitał zapasowy z przeznaczeniem na przyszły zakup środka trwałego. W 2024 r. zakupiła ze środków (...)
str. 40
3.

Nabycie budynku wraz z gruntem na potrzeby działalności gospodarczej

Spółka jawna nabyła budynek razem z gruntem, który będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności gospodarczej. W akcie notarialnym podano jedynie łączną wartość nieruchomości. Czy do ksiąg (...)
str. 41
F.

RACHUNKOWOŚĆ KROK PO KROKU

VI.

Ewidencja księgowa zaciągniętych kredytów w zależności od ich przeznaczenia

Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotę środków pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca (...)
str. 44
1.

Uzyskanie kredytu na działalność obrotową i jego spłata

W księgach rachunkowych otrzymane kredyty ujmuje się na koncie 13-4 "Kredyty bankowe". Konto 13-4 jest kontem bilansowym, pasywnym. Po stronie Ma tego konta księguje się (...)
str. 44
2.

Kredyt otrzymany na budowę środka trwałego

Jeśli jednostka zaciągnęła kredyt w celu zakupu bądź budowy środka trwałego (tzw. kredyt inwestycyjny), to musi zwrócić uwagę na szczególny sposób rozliczania kosztów związanych z (...)
str. 45
3.

Korzystanie z kredytu w rachunku bieżącym

Kredyt w rachunku bieżącym polega na tym, że jednostka (kredytobiorca) w czasie wskazanym w umowie kredytowej może zadłużać się do określonej wysokości w rachunku bieżącym, (...)
str. 47
G.

RACHUNKOWOŚĆ BUDŻETOWA W PRAKTYCE

1.

Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego

Jesteśmy domem pomocy społecznej. Od 1 lipca 2024 r. pracownikom pomocy społecznej przysługuje dodatek motywacyjny. Na jakim koncie księgowym oraz w jakim paragrafie wydatków ująć (...)
str. 48
1.1.

Warunki wypłacania środków w ramach rządowego programu wsparcia dla pracowników pomocy społecznej

Uchwałą nr 62 Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2024 r. ustanowiono rządowy program "Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w postaci dodatku motywacyjnego (...)
str. 48
1.2.

Ewidencja księgowa i klasyfikacja budżetowa dofinansowania wynagrodzeń pracowników w postaci dodatku motywacyjnego

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu (...)
str. 49
2.

Należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w sprawozdaniu Rb-N

Jesteśmy urzędem gminy. W której pozycji sprawozdania Rb-N powinniśmy wykazywać należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi? Należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami (...)
str. 50
3.

Klasyfikacja dochodów z tytułu odsetek od podlegającej zwrotowi dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem

W jakim paragrafie należy ujmować dochody z tytułu odsetek od podlegającej zwrotowi dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem? Czy właściwym będzie paragraf 092 czy 091? Dochody (...)
str. 51
H.

STANDARDY RACHUNKOWOŚCI KRAJOWE I MIĘDZYNARODOWE

1.

Skutki zmiany kwalifikacji umów leasingu dla celów bilansowych w spółce na estońskim CIT

Spółka z o.o. od 1 października 2023 r. jest na estońskim CIT. Z dniem 31 grudnia 2023 r. straciła prawo do kwalifikowania umów leasingu dla (...)
str. 52
2.

Zmiana harmonogramu spłaty opłat podstawowych w leasingu operacyjnym

Spółka zawarła umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego o wartości poniżej 150.000 zł. Faktura za opłatę wstępną opiewała na kwotę netto 3.600 zł. Zgodnie z polityką (...)
str. 56
I.

ODPOWIADAMY NA PYTANIA

VIII.

Relacja z dyżuru telefonicznego

1.

Co oznacza zamknięcie ksiąg rachunkowych danego miesiąca?

Chcemy zapisać w polityce rachunkowości, że każdy miesiąc zamykany będzie do 20. dnia kolejnego miesiąca. Czy oznacza to, że nie będzie można dokonywać już w (...)
str. 58
2.

Jak rozliczyć niewykorzystaną część rezerwy?

Utworzyliśmy w księgach rezerwę na koszty prac rozbiórkowych związanych z pozostałą działalnością operacyjną naszej jednostki i ujęliśmy ją na koncie 83 "Rezerwy". Rezerwę wykorzystaliśmy częściowo, (...)
str. 59
3.

W jakim miesiącu ująć fakturę korygującą koszty?

Jesteśmy jednostką zwolnioną z VAT. Otrzymaliśmy w sierpniu 2024 r. od kontrahenta fakturę wystawioną 30 sierpnia 2024 r. Nie zgodziliśmy się z kwotą wskazaną na (...)
str. 60
4.

Kto podpisuje sprawozdanie sporządzone na dzień poprzedzający postawienie spółki w stan likwidacji?

W związku z postawieniem spółki z o.o. w stan likwidacji mamy obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego na dzień poprzedzający dzień rozpoczęcia likwidacji. Kto powinien to sprawozdanie (...)
str. 60
IX.

Z listów Czytelników

1.1.
Dodatkowe ubezpieczenie sprzętu AGD nabytego na potrzeby prowadzonej działalności
Nasza firma zakupiła sprzęt AGD wraz z dodatkowym ubezpieczeniem na okres 5 lat. Sprzęt ten będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej. Czy kwotę wynikającą z polisy (...)
str. 61
1.2.
Szczegółowość rozliczania w czasie ubezpieczenia samochodu
Posiadamy kilka polis ubezpieczeniowych samochodów. Zazwyczaj okres polisy rozpoczyna się i kończy w trakcie miesiąca. Czy harmonogram rozliczania w czasie polisy powinniśmy ustalać z działalnością (...)
str. 62
2.

Błędnie opłacona faktura w walucie obcej z konta złotówkowego i anulowanie transakcji

Spółka wykonała omyłkowo przelew za fakturę w walucie obcej z konta złotówkowego. Tego samego dnia anulowała ten przelew i środki zostały zwrócone na konto bankowe. (...)
str. 63
3.

Obciążenie kontrahenta karą umową z tytułu nienależytego wywiązania się z umowy

Nasza spółka zakupiła od firmy budowlanej usługę remontu siedziby firmy. Usługa nie została jednak wykonana w sposób określony w umowie. W związku z tym nałożyliśmy (...)
str. 65
4.

Rozliczenie zaliczki pobranej w walucie polskiej na zagraniczną podróż służbową

Wypłaciliśmy pracownikowi zaliczkę w złotówkach na zagraniczną podróż służbową. Po jakich kursach przeliczyć zaliczkę dla celów rozliczenia z pracownikiem oraz ujęcia kosztów podróży w księgach (...)
str. 67
5.

Udokumentowanie zakupu towarów na aukcji internetowej

Spółka nabyła towar na aukcji internetowej od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. W tej sytuacji spółka nie otrzyma ani faktury, ani nie sporządzi umowy kupna-sprzedaży. (...)
str. 70
6.

Rodzaje należności prezentowanych w bilansie jako inne należności krótkoterminowe

Na 31 grudnia 2024 r. będziemy sporządzać swoje pierwsze sprawozdanie finansowe (według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości). Jakie należności prezentuje się w pozycji (...)
str. 70
7.

Koszty szkolenia pracowników, dotyczące dwóch lat obrotowych

Spółka z o.o. postanowiła sfinansować studia podyplomowe dwójce pracowników. Opłata za studia jednego z nich w całości sfinansowana jest ze środków obrotowych spółki. Natomiast opłata (...)
str. 71
8.

Księgowe ujęcie odprawy pośmiertnej wypłaconej rodzinie zmarłego pracownika

Umowa o pracę z pracownikiem z powodu jego śmierci wygasła 30 września 2024 r. Zgon pracownika nie został zakwalifikowany jako wypadek przy pracy. Pracownik miał (...)
str. 73

WZORCOWY WYKAZ KONT

Zespół 0 - Aktywa trwałe 01 Środki trwałe 02 Wartości niematerialne i prawne 03 Długoterminowe aktywa finansowe 04 Inwestycje w nieruchomości i prawa 07 Odpisy (...)
str. 75
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.