Czasopisma Księgowych on-line
Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 1 sierpnia 2025 r.
Ostatnia aktualizacja: 1.08.2025 r., godz. 9:17 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 41.839 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Biuletynu Informacyjnego
Rocznik
SPIS TREŚCI DODATKU DO BIEŻĄCEGO NUMERU

Reprezentacja i reklama - rozliczenie podatkowe i ujęcie księgowe
Dodatek nr 23
do Biuletynu Informacyjnego dla Służb Ekonomiczno-Finansowych nr 22
z dnia 01.08.2025

X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
I.

ZAGADNIENIA OGÓLNE

1.

Reklama a reprezentacja w świetle przepisów podatkowych

W praktyce gospodarczej niemal każda firma ponosi wydatki na działania promujące swoje produkty lub usługi. Jednak z punktu widzenia podatkowego kluczowe znaczenie ma właściwe zakwalifikowanie (...)
str. 3
1.1.

Reklama - definicja i skutki podatkowe

Reklama to działalność polegająca na szerzeniu informacji o firmie, jej towarach, usługach czy marce, mająca na celu zwiększenie sprzedaży lub budowanie pozytywnego wizerunku w oczach (...)
str. 3
1.2.

Reprezentacja - ograniczenia podatkowe

Z kolei reprezentacja to działania mające na celu kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy w relacjach biznesowych, często związane z bezpośrednimi kontaktami z kontrahentami. Przyjmuje się, że (...)
str. 3
1.3.

Jak rozróżnić reklamę od reprezentacji?

Największym wyzwaniem dla podatników jest często rozróżnienie pomiędzy wydatkami o charakterze reklamowym a reprezentacyjnym, ponieważ nie zawsze granica między nimi jest wyraźna. Przykładowo: Czy poczęstunek (...)
str. 4
2.

Wydatki na kampanię reklamową

Wydatki ponoszone przez przedsiębiorców na kampanie reklamowe stanowią istotny element działalności marketingowej, mający na celu zwiększenie przychodów i rozpoznawalności marki. Z perspektywy podatkowej - zarówno (...)
str. 4
2.1.

Wydatki na kampanię reklamową jako koszty podatkowe

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PDOF i odpowiednio art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są wydatki poniesione w (...)
str. 4
2.2.

Odliczanie VAT od wydatków na kampanię reklamową

Podatnikowi generalnie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków, jeśli są one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Usługi reklamowe zazwyczaj pozostają w związku z działalnością. (...)
str. 5
2.3.

Ewidencja księgowa wydatków na kampanię reklamową

Koszty związane z organizacją kampanii reklamowej zalicza się dla celów bilansowych do kosztów działalności operacyjnej jednostki. Ujmuje się je zatem na odpowiednich kontach w zespole (...)
str. 5
3.

Prezenty dla klientów przekazywane w ramach akcji reklamowej/promocyjnej

Firmy, mając na celu zwiększenie atrakcyjności sprzedawanych towarów lub usług w ramach różnego rodzaju akcji promocyjnych (reklamowych/marketingowych), przekazują nieodpłatnie swoim klientom różnego rodzaju prezenty, upominki (...)
str. 5
3.1.

Otrzymanie prezentu a przychód u obdarowanego

Podmiot otrzymujący prezent od sprzedawcy towaru/usługi zasadniczo uzyskuje z tego tytułu przychód podatkowy. Przychodami są bowiem generalnie otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku (...)
str. 5
3.2.

Przekazanie prezentów klientom a VAT

Prawo do odliczenia VAT W sytuacji, gdy podatnik nabywa towary w celu ich nieodpłatnego przekazania klientom na potrzeby promocji/reklamy własnej firmy, to takie przekazanie wykazuje (...)
str. 7
3.3.

Zakup prezentów dla kontrahentów a koszty uzyskania przychodów

Ujęcie w kosztach podatkowych wydatków na zakup prezentów Zgodnie z zasadą ogólną, podatnicy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów takie wydatki, które zostały poniesione w (...)
str. 9
3.4.

Ewidencja księgowa wydatków na prezenty dla klientów

Wydatki poniesione na zakup prezentów przekazywanych klientom w ramach akcji promocyjnych (reklamowych/marketingowych) obciążają koszty działalności operacyjnej jednostki. Faktura dokumentująca zakup takich prezentów może zostać zaksięgowana (...)
str. 11
4.

Próbki przekazywane klientom nieodpłatnie

Częstą praktyką jest, że w ramach reklamy podmioty gospodarcze przekazują klientom próbki wyrobów lub otrzymane nieodpłatnie próbki towarów. W artykule przedstawiamy, jak takie przekazanie rozliczyć (...)
str. 12
4.1.

VAT należny z tytułu nieodpłatnego przekazania próbek klientom

Nieodpłatne przekazanie towaru a VAT Opodatkowaniu VAT podlega generalnie odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za odpłatną dostawę towarów uważa się (...)
str. 12
4.2.

Rozliczenie nieodpłatnego przekazania próbek dla celów CIT/PIT

Wydatki na próbki wyrobów a koszty uzyskania przychodów Ustalenie, czy wydatki poniesione na próbki przekazywane nieodpłatnie klientom, mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych, dokonywane jest (...)
str. 14
4.3.

Nieodpłatne przekazanie próbek w ewidencji księgowej

W sytuacji, gdy jednostka stosująca konta zespołu 4 i 5 przekazuje w ramach reklamy nieodpłatnie klientom próbki wyrobów, to przekazanie to może zaewidencjonować w swoich (...)
str. 15
5.

Impreza dla kontrahentów

W praktyce podmioty gospodarcze organizują niekiedy imprezy dla kontrahentów, w celu zapoznania ich ze sprzedawanymi przez siebie produktami/towarami czy usługami. Element takich imprez stanowią także (...)
str. 16
5.1.

Odliczanie VAT od wydatków związanych z organizacją spotkań z kontrahentami

Prawo do odliczenia VAT - zasada ogólna Zgodnie z zasadą ogólną, podatnicy mogą odliczać VAT od nabytych towarów i usług w takim zakresie, w jakim (...)
str. 16
5.2.

Wydatki na zorganizowanie imprezy dla kontrahentów a koszty uzyskania przychodów

Ujmowanie w kosztach podatkowych wydatków związanych z kontrahentami Zgodnie z zasadą ogólną, do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczane takie koszty, które zostały poniesione w (...)
str. 18
5.3.

Ewidencja księgowa wydatków związanych z organizacją imprezy dla kontrahentów

Wydatki poniesione na imprezy z kontrahentami podlegają ujęciu w kosztach bilansowych niezależnie od tego, czy są uznawane np. za koszty reprezentacji czy reklamy. Obciążają one (...)
str. 19
6.

Stroje sportowe przekazane w ramach umowy sponsoringu

Podmioty gospodarcze przekazują niekiedy na podstawie umowy sponsoringu innym podmiotom (np. szkołom, klubom sportowym itd.) nabyte w tym celu stroje sportowe. W praktyce takie stroje (...)
str. 20
6.1.

Podstawa prawna umowy sponsoringu

Umowa sponsoringu nie została uregulowana w sposób szczególny w żadnych przepisach. Należy ona do tzw. umów nienazwanych. Strony mogą ją zawierać na zasadzie swobody umów, (...)
str. 20
6.2.

Przekazanie strojów sportowych a VAT

Przekazanie strojów w ramach sponsoringu właściwego Jak już wskazano, w przypadku umowy sponsoringu właściwego mamy do czynienia ze świadczeniem ekwiwalentnym, wzajemnym. W zamian za przekazanie (...)
str. 21
6.3.

Rozliczenie przekazania strojów sportowych - dla celów podatku dochodowego

Przekazanie strojów w ramach sponsoringu właściwego Ze względu na fakt, iż w przypadku umowy sponsoringu właściwego występuje świadczenie ekwiwalentne/wzajemne, to przekazanie przez sponsora sponsorowanemu rzeczy (...)
str. 22
6.4.

Ewidencja księgowa

Sponsoring właściwy W ustawie o rachunkowości nie ma regulacji, które w sposób szczególny odnosiłyby się do ujmowania w księgach rachunkowych sponsora przekazania strojów sportowych sponsorowanemu. (...)
str. 24
II.

ODPOWIEDZI NA PYTANIA CZYTELNIKÓW

1.

Zakup usługi oklejenia samochodu reklamą firmy a VAT

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Posiadam samochód osobowy, który wykorzystuję zarówno do działalności, jak i prywatnie i dlatego odliczam 50% VAT od wydatków z nim związanych. (...)
str. 26
2.

Wydatki związane z otwarciem nowego punktu sprzedaży - rozliczenie VAT

Spółka (czynny podatnik VAT) prowadzi działalność gospodarczą od wielu lat i wykonuje wyłącznie czynności opodatkowane. Obecnie otworzyła nowy punkt sprzedaży. Zorganizowała uroczyste otwarcie tego punktu (...)
str. 27
3.

Przekazanie klientowi upominku do zamówienia a koszty podatkowe

Podatnik (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) dołącza do zamówionego przez klienta towaru upominek w postaci wykonanej przez siebie świecy. Czy wydatki (materiały), które zostały poniesione (...)
str. 29
4.

Organizacja akcji edukacyjnych w celu promocji działań firmy

Spółka z o.o. jest czynnym podatnikiem VAT. Jako przedsiębiorstwo wodociągowe, aby podnieść świadomość ekologiczną odbiorców usług (szczególnie dzieci), spółka organizuje wydarzenia plenerowe - działania edukacyjne, (...)
str. 30
5.

Wydatki na sponsoring poniesione przez spółkę opodatkowaną estońskim CIT

Spółka z o.o., opodatkowana estońskim CIT, kupiła komplety sportowe z logo firmy, które w ramach umowy sponsoringu przekazała drużynie sportowej (gracze nie są pracownikami spółki (...)
str. 32
6.

Przekazanie towarów influencerom w zamian za reklamę a VAT

Z uwagi na chęć rozreklamowania swoich produktów, spółka podjęła decyzję o podjęciu współpracy z influencerami. W zamian za otrzymane obuwie, influencer zobowiązuje się do świadczenia (...)
str. 34
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.