Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
środa, 26 czerwca 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 26.06.2024 r., godz. 11:53 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 44.659 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
Kontrowersyjne koszty reprezentacji i reklamy
Dodatek nr 8
do Przeglądu Podatku Dochodowego nr 8
z dnia 20.04.2011
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
WPROWADZENIE
Wyjaśnienia zawarte w niniejszej publikacji dotyczą przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. (...)
str. 3
I.
PYTANIA I ODPOWIEDZI
1.
Poczęstunek kontrahentów podejmowanych w firmie
Czy można uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów wydatki na poczęstunek kontrahentów (np. słodycze, kawa, herbata, woda mineralna, soki czy inne napoje bezalkoholowe), serwowany w trakcie (...)
str. 4
2.
Działania marketingowe skierowane do określonej kategorii kontrahentów
Czy organy podatkowe mogą zakwestionować zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów wytworzenia produktów nieodpłatnie wydawanych kontrahentom, których pozycja na rynku lub inne cechy pozwalają oczekiwać (...)
str. 4
3.
Prezent z logo firmy
Zamierzamy wydawać naszym kontrahentom portfele z logo firmy. Uważamy, że wydatek na zakup tych portfeli możemy potraktować jako koszt reklamy i uwzględnić go w rachunku (...)
str. 5
4.
Koszty urządzenia zieleni
Podatnik prowadzi restaurację. Rozlicza się w oparciu o księgi rachunkowe. Podatnik ten zlecił zagospodarowanie otoczenia budynku restauracji poprzez urządzenie ogrodu. Sposób zagospodarowania terenu (nasadzenie drzew, (...)
str. 6
5.
Zakup ozdób świątecznych
W związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi w siedzibie firmy (spółka akcyjna), w miejscu ogólnodostępnym dla pracowników i klientów zamierzamy umieścić ozdoby świąteczne. Czy wydatki (...)
str. 7
6.
Reklama firmy w trakcie imprezy plenerowej
Podatnik zamierza zorganizować imprezę plenerową, zapewniając atrakcje w postaci gier, zabaw i konkursów. Akcja ma służyć reklamie firmy oraz reklamie oferowanych przez nią produktów. W (...)
str. 8
7.
Rozliczenie kosztów sprzedaży z gratisem
Jesteśmy spółką z o.o. Pod koniec 2010 r. prowadziliśmy sprzedaż polegającą na dodawaniu prezentu do określonej partii zakupów. Z powodu dużej popularności prowadzonej akcji do (...)
str. 8
8.
Reklama firmy przed rozpoczęciem działalności
Po zarejestrowaniu działalności gospodarczej poniosłem koszty zamieszczenia reklamy firmy w Internecie oraz w Panoramie Firm. Czy na podstawie otrzymanych faktur mogę te wydatki zaliczyć do (...)
str. 9
9.
Skutki korekty podatku należnego od wydatków na reprezentację i reklamę
W ramach akcji promocyjnych podatnik wydawał nieodpłatnie towary, odprowadzając podatek VAT należny, który jako niepodlegający odliczeniu zaliczał do kosztów podatkowych. W pewnych przypadkach podatek VAT (...)
str. 10
II.
Z WYJAŚNIEŃ ORGANÓW PODATKOWYCH
1.
Strój biznesowy z oznaczeniem logo firmy
Wykorzystywanie stroju biznesowego z oznaczeniem firmy w pracy agenta ubezpieczeniowego spełnia funkcję reklamową, a wydatek na zakup stroju jest kosztem uzyskania przychodu. Tak Dyrektor Izby (...)
str. 11
2.
Reklama produktów leczniczych naruszająca przepisy prawa farmaceutycznego
Prowadzenie reklamy produktów leczniczych w sposób niespełniający wymogów formalnych wynikających z prawa farmaceutycznego nie pozbawia podatnika możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów tej reklamy (...)
str. 12
3.
Sponsoring i reklama korporacyjna
3.1.
Wydatki na sponsoring
Wydatki poniesione na sponsoring są kosztami uzyskania przychodów do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. Wniosek taki wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej (...)
str. 13
3.2.
Wydatki na reklamę korporacyjną
Wydatki na reklamę oraz na sponsoring stanowią działania promujące spółkę i spełniają kryteria uznania ich za koszty uzyskania przychodów. Do tej kategorii kosztów nie należą (...)
str. 14
4.
Towary i upominki wydawane kontrahentom
4.1.
Towary przekazane nieodpłatnie w celach marketingowych
Producent może ująć do kosztów uzyskania przychodów koszty wytworzenia produktów i towarów wydawanych nieodpłatnie współpracującej firmie i kontrahentom, gdy działania te następują w ramach prowadzonych (...)
str. 16
4.2.
Drobne upominki z logo firmy dla masowego odbiorcy
W przypadku gdy materiały reklamowe, w tym gadżety z logo firmy i upominki o niskiej wartości, są rozdawane masowo, wydatki poniesione na ich zakup będą (...)
str. 17
4.3.
Wartość upominków jako przesłanka uznania ich za koszt reprezentacji
Umieszczenie logo firmy na upominkach przekazywanych kontrahentom nie przesądza o charakterze reklamowym tych upominków. Przekazywanie tak oznaczonych gadżetów o wyższej wartości należy oceniać jako działanie (...)
str. 18
5.
Koszty organizacji targów handlowych
Koszty związane z organizacją targów handlowych, mających związek z działalnością prowadzoną przez podatnika, mogą być ujęte do kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej (...)
str. 20
6.
Promocja towarów wprowadzanych na rynek i prezentacja oferty
6.1.
Nieodpłatne przekazanie alkoholi do degustacji
Nieodpłatne przekazanie do degustacji importowanych alkoholi wprowadzanych na rynek, nie wykazuje znamion reprezentacji, wobec czego koszty związane z nabyciem tych towarów można ująć do kosztów (...)
str. 21
6.2.
Wydatki na wypromowanie nowych towarów
Wydatki poniesione na promocję nowych towarów wprowadzanych na rynek, poprzez pokazanie efektów ich praktycznego zastosowania, można uznać za koszt uzyskania przychodów. Wynika tak z interpretacji (...)
str. 22
6.3.
Koszty opracowania broszury prezentującej ofertę handlową
Wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej będzie mógł rozliczyć koszty poniesione na opracowanie książeczki prezentującej ofertę handlową spółki nieodpłatnie wydawanej jej kontrahentom, zaliczając je do kosztów (...)
str. 23
7.
Konferencje, szkolenia, imprezy z udziałem kontrahentów
7.1.
Rozliczenie kosztów konferencji jubileuszowej
Koszty związane z organizacją merytorycznej części obchodów jubileuszu spółki mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, natomiast wyłączeniu z tej kategorii kosztów będą podlegały koszty (...)
str. 24
7.2.
Wydatki na organizację szkolenia
Koszty zorganizowania konferencji szkoleniowej, pod pewnymi warunkami, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z (...)
str. 25
7.3.
Impreza dla kontrahentów
Organizacja uroczystości zwieńczenia zakończenia projektu, na którą zapraszani są inwestorzy i wykonawcy, ma na celu kształtowanie wizerunku firmy. Ponoszone z tego tytułu wydatki ocenić należy (...)
str. 26
8.
Poniesienie i udokumentowanie kosztów reklamy jako warunek zaliczenia ich do kosztów podatkowych
Wydatki na reklamę mogą być ujęte do kosztów uzyskania przychodów tylko w przypadku poniesienia ich przez podatnika i właściwego udokumentowania tego faktu. Taki wniosek płynie (...)
str. 27
9.
Organizacja konkursu wiedzy o ochronie środowiska
Koszty organizacji konkursu dla dzieci dotyczącego ochrony środowiska, a więc sfery związanej z przedmiotem działalności firmy, mogą być zaliczone przez nią do kosztów podatkowych, gdy (...)
str. 29
III.
Z ORZECZNICTWA SĄDÓW ADMINISTRACYJNYCH
1.
Wykładnia funkcjonalna pojęć "reprezentacji" i "reklamy"
WYROK WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO W WARSZAWIE z 13 września 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 752/10 (orzeczenie nieprawomocne) "(…) Pojęcie »reprezentacja« nie zostało zdefiniowane w (...)
str. 30
2.
Koszty materiałów reklamowych poniesione przy organizacji wystaw artystycznych
WYROK WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO W ŁODZI z 4 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Łd 916/10 (orzeczenie prawomocne) "(…) spółka z o.o. w Ł. (...) (...)
str. 31
3.
Organizacja spotkań z kontrahentami poza siedzibą firmy
WYROK WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO W WARSZAWIE z 14 października 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 1258/10 (orzeczenie prawomocne) "(…) sp. z o.o. z siedzibą w (...)
str. 32
4.
Dodatkowe wydatki towarzyszące reklamie
WYROK WOJEWÓDZKIEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO W POZNANIU z 15 lipca 2010 r., sygn. akt I SA/Po 290/10 (orzeczenie prawomocne) "(...) reprezentacja odnosi się do dobrego reprezentowania (...)
str. 33
5.
Upominki zawierające oznaczenie innej firmy
WYROK NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO z 2 lutego 2010 r., sygn. akt II FSK 1472/08 (orzeczenie prawomocne) "Skarżąca Spółka (...) zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji (...)
str. 34
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.