Czasopisma Księgowych on-line
Wydawnictwo Podatkowe
czwartek, 10 października 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 9.10.2024 r., godz. 13:37 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 51.768 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
 Powrót

Wymagania BHP na stanowisku pracownika biurowego

Pomocnik Kadrowego
do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 17
 z dnia 1.09.2018
ON-LINE - przeglądaj
OFF-LINE - zapisz
X
Uwaga! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
Gofin News
Aplikacja GOFIN NEWS - pobierz
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
X
?
pokaż fragmenty artykułów
I.

POMIESZCZENIA PRACY

Pozornie praca biurowa wydaje się bezpieczna, zwłaszcza w porównaniu z tą na placu budowy, czy w kopalni, przez co bardzo łatwo jest zbagatelizować związane z (...)
str. 2
1.

Umiejscowienie oraz wymogi dla biura

Jak wynika z przepisu § 14 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny (...)
str. 2
2.

Oświetlenie

Oświetlenie jest niezwykle ważne zarówno dla samopoczucia pracownika, jak i dla efektywności jego pracy. Niewłaściwie dobrane może stanowić czynnik uciążliwy, czyli taki, który powoduje złe (...)
str. 4
3.

Hałas

Pełna aktywność zawodowa pracownika biurowego wymaga od niego skupienia, które często nie jest możliwe z powodu hałasu - niepożądanego i uporczywego dźwięku. Jednak oprócz złego (...)
str. 5
4.

Ogrzewanie i wentylacja

W pomieszczeniu biurowym należy zapewnić odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz zabezpieczyć je przed wilgocią, niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem, drganiami oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla (...)
str. 6
5.

Inne czynniki

Kolejnym czynnikiem, który również negatywnie wpływa na organizm pracownika biurowego, jest przewaga pracy siedzącej i wymuszona pozycja ciała. Jest to powód wielu dolegliwości, zwłaszcza bólowych, (...)
str. 6
II.

WYMAGANIA DLA URZĄDZEŃ

Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy pracownikom zatrudnionym przy monitorach ekranowych jest zadaniem niezwykle trudnym. Dzieje się tak ze względu na to, że monitor tak (...)
str. 7
1.

Monitor ekranowy

W myśl ust. 2.1. załącznika do rozporządzenia w sprawie monitorów ekranowych: obraz wyświetlany na ekranie powinien być stabilny, bez tzw. tętnienia, czyli drgania, przesuwających (...)
str. 7
2.

Klawiatura

Klawiatura powinna być niezależna od pozostałych urządzeń, co pozwoli na jej przesuwanie w różnych kierunkach i na różną odległość (najlepiej aby była podłączona do komputera (...)
str. 8
3.

Biurko

Biurko powinno być na tyle szerokie i głębokie, by móc ustawić na nim elementy wyposażenia w sposób wygodny i odpowiedni do charakteru pracy. Musi ono: (...)
str. 8
4.

Krzesło

Nieodłącznym elementem pracy biurowej jest fotel. Można zaryzykować stwierdzenie, że odgrywa on główną rolę w organizowaniu ergonomicznego stanowiska pracy. Przy długotrwałym siedzeniu niezwykle ważne jest, (...)
str. 8
5.

Podnóżek

Na życzenie pracownika, albo gdy ustawienie wysokości krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze (nogi prawidłowo siedzącego pracownika powinny tworzyć kąt prosty), stanowisko (...)
str. 9
6.

Uchwyt na dokumenty

Przepisy rozporządzenia wskazują również na konieczność wyposażenia stanowiska pracy w uchwyt na dokumenty, jeżeli podczas pracy istnieje potrzeba korzystania z nich. Nawet ten drobny element (...)
str. 9
III.

ORGANIZACJA STANOWISKA PRACY W PRZESTRZENI

Dostosowanie miejsca pracy do potrzeb pracownika nie opiera się jedynie na dostarczeniu wysokiej klasy urządzeń, ale również na właściwym ich rozmieszczeniu w przestrzeni. Stanowisko pracy (...)
str. 9
1.

Ustawienie monitora

Jeżeli jest to konieczne ze względu na budowę antropometryczną pracownika (jego wysokość i budowę ciała), monitor powinien zostać ustawiony na oddzielnej podstawie (szczególnie będzie to (...)
str. 10
2.

Laptop

Słuszne wątpliwości może budzić w omawianym zakresie laptop lub tablet. Są to urządzenia przenośne i często pracodawca nie ma żadnej kontroli nad tym, w jaki (...)
str. 10
3.

Usytuowanie fotela i w fotelu

Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna zapewnić naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem. W (...)
str. 10
4.

Inne urządzenia w przestrzeni pracy

Biurko musi być wystarczająco obszerne, aby umożliwić ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu. Nie ma (...)
str. 11
1.

Ocena warunków pracy

Pracodawca jest zobowiązany do przeprowadzania na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe oceny warunków pracy (§ 5 rozporządzenia w sprawie monitorów ekranowych). Powinna ona dotyczyć: (...)
str. 11
2.

Instrukcje BHP

Przy każdym lub na każdym urządzeniu (np. w przypadku komputera) pracownik musi mieć dostęp do instrukcji bezpieczeństwa. Wynika to bezpośrednio z § 41 przepisów ogólnych. (...)
str. 12
3.

Ryzyko zawodowe

Zarówno Kodeks pracy (art. 226 K.p.), jak i przepisy ogólne (§ 39a) wskazują, na obowiązek oceny ryzyka zawodowego występującego przy wykonywanych pracach, w szczególności przy (...)
str. 12
1.

Przerwy w pracy

W myśl art. 134 Kodeksu pracy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin, ma on prawo do przerwy w pracy trwającej (...)
str. 13
2.

Profilaktyczne badania lekarskie

Obowiązek przeprowadzenia badań profilaktycznych wynika z Kodeksu pracy (art. 229 K.p.), ale wskazuje na niego również przepis § 8 rozporządzenia w sprawie monitorów ekranowych. Pracodawca (...)
str. 13
3.

Dofinansowanie do okularów

W przypadku osób zatrudnionych na stanowiskach z monitorami ekranowymi rekomendowana jest konsultacja okulistyczna. W wyniku przeprowadzonych badań, lekarz specjalista może zalecić pracownikowi wykonywanie obowiązków zawodowych (...)
str. 15
4.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy

W myśl art. 2373 K.p., nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej (...)
str. 15
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.