Czasopisma Księgowych on-line

Wydawnictwo Podatkowe
sobota, 20 lipca 2024 r.
Ostatnia aktualizacja: 19.07.2024 r., godz. 12:20 Ilość wizyt z ostatnich 30 dni: 44.905 Biuro Obsługi Klienta: tel. 95 720 85 40 Formularz kontaktowy » Pomoc techniczna »
SPIS NUMERÓW Zeszytów Metodycznych Rachunkowości
Rocznik
Inwentaryzacja - przygotowanie, dokumentacja i rozliczenie stwierdzonych różnic
Dodatek nr 14
do Zeszytów Metodycznych Rachunkowości nr 20
z dnia 20.10.2020
X
Uwaga ! Do pobrania i przeglądania publikacji wymagana jest jednorazowa instalacja czytnika (programu) eWYDANIE Gofin.
?
X
Uwaga ! Dostęp do mobilnych e-wydań prenumerowanych tytułów możliwy jest poprzez aplikację GOFIN NEWS.
Więcej o aplikacji GOFIN NEWS znajdziesz tutaj »
?
pokaż fragmenty artykułów
I.
PRZYGOTOWANIE DO INWENTARYZACJI
Jesteśmy spółką jawną. W jaki sposób powinniśmy przygotować się do przeprowadzenia rocznej inwentaryzacji?
str. 2
1.
Zadania jednostki w związku z przygotowaniem inwentaryzacji
Zagadnienia związane z inwentaryzacją regulują przepisy rozdziału 3 ustawy o rachunkowości. Z kolei szczegółowe wyjaśnienia problemów merytorycznych i organizacyjnych powstających przy przeprowadzaniu inwentaryzacji drogą spisu (...)
str. 2
2.
Terminy i metody inwentaryzacji poszczególnych aktywów i pasywów
W naszej jednostce po raz pierwszy będziemy przeprowadzać inwentaryzację roczną. W jakich terminach i jakimi metodami powinniśmy inwentaryzować poszczególne aktywa i pasywa? Celem inwentaryzacji jest (...)
str. 4
3.
Odpowiedzialność podmiotu zewnętrznego za inwentaryzację
Czy możemy zlecić firmie zewnętrznej przeprowadzenie spisu z natury zapasów materiałów i towarów będących własnością naszej jednostki? Jeśli tak, to kto w takiej sytuacji jest (...)
str. 7
4.
Udostępnienie zespołom spisowym danych z wydruków magazynowych
Podczas inwentaryzacji przeprowadzanej w naszej jednostce przekazano zespołom spisowym wydruki magazynowe zawierające numer indeksu, nazwę materiału i jego ilość. Czy takie postępowanie jest prawidłowe? Przeprowadzenie (...)
str. 9
5.
Termin weryfikacji konta rozrachunków z właścicielem
Jesteśmy firmą prowadzoną przez osobę fizyczną. Zaliczki na podatek opłacamy z rachunku firmy. Kiedy powinniśmy przeprowadzić weryfikację sald konta rozrachunków z właścicielem firmy osoby fizycznej (...)
str. 9
6.
Uczestnictwo firmy audytorskiej w inwentaryzacji
Nasza jednostka podlega badaniu przez firmę audytorską. W jakim terminie powinniśmy podpisać umowę z taką firmą, jeśli mamy umożliwić jej udział w inwentaryzacji znaczących składników (...)
str. 10
7.
Możliwość odstąpienia od potwierdzania sald należności
Prowadzimy działalność hurtową i posiadamy salda należności na około 300 kontach. Czy możemy wysłać prośbę o potwierdzenie salda drogą elektroniczną tylko do tych firm, z (...)
str. 11
8.
Warunki, jakie należy spełnić, aby przeprowadzić inwentaryzację ciągłą materiałów i towarów - checklista
Czy inwentaryzację materiałów i towarów przechowywanych w oddzielnej hali magazynowej, objętych ilościowo-wartościową ewidencją księgową, możemy przeprowadzać w sposób ciągły, czyli sukcesywnie, według określonego harmonogramu, czy (...)
str. 12
II.
DOKUMENTACJA INWENTARYZACYJNA
1.
Elementy dokumentacji inwentaryzacyjnej
Czy reguły dotyczące technik przeprowadzania inwentaryzacji wynikają wprost z ustawy o rachunkowości? Jakie elementy powinna zwierać dokumentacja inwentaryzacyjna? Ustawa o rachunkowości nie zawiera zasad opisujących (...)
str. 14
2.
Dokumenty dotyczące przygotowania i organizacji spisu z natury
Jakie dokumenty wchodzą w skład dokumentacji dotyczącej przygotowania i organizacji spisu z natury oraz czym się charakteryzują? Na dokumentację dotyczącą przygotowania i organizacji spisu z (...)
str. 15
3.
Arkusz spisowy jako dokument przedstawiający wyniki spisu z natury
Jakie elementy powinien zawierać arkusz spisowy? Podstawa udokumentowania spisu z natury Jedną z podstawowych metod inwentaryzacji jest spis z natury. Polega on na liczeniu i (...)
str. 19
4.
Zestawienie zbiorcze spisów z natury środków trwałych
W jakiej wartości wykazywać środki trwałe w arkuszu spisu z natury? Czy zespoły spisowe mogą dysponować dokumentacją środków trwałych? Na arkuszach spisu z natury środków (...)
str. 23
5.
Protokół weryfikacji salda konta ZFŚS
Dokonaliśmy na dzień bilansowy weryfikacji konta ZFŚS. Czy saldo konta 85-0 może się różnić od kwoty środków zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym tego funduszu? Czy (...)
str. 25
III.
ROZLICZENIE RÓŻNIC INWENTARYZACYJNYCH POWSTAŁYCH W WYNIKU SPISU Z NATURY ZAPASÓW
Jesteśmy nową jednostką, która po raz pierwszy w tym roku przeprowadza inwentaryzację spisu z natury zapasów. W księgach rachunkowych którego roku należy rozliczyć rozbieżności pomiędzy (...)
str. 29
1.
Termin rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych
Jednostki, które za rok obrotowy przyjęły rok kalendarzowy, inwentaryzację za 2020 r. powinny przeprowadzić według stanu na 31 grudnia 2020 r. Przy czym, jak wynika (...)
str. 29
2.
Rodzaje różnic inwentaryzacyjnych i sposób ich ujęcia w księgach
Skutki bilansowe ujawnienia niedoboru lub nadwyżki w toku spisu z natury zapasów Różnice inwentaryzacyjne mogą mieć charakter niedoborów, które dzieli się na niedobory pozorne i (...)
str. 29
3.
Przykład rozliczenia niedoboru towarów uznanego za niezawiniony
Ewidencję księgową rozliczenia niedoboru uznanego przez kierownika jednostki za niezawiniony w jednostce handlowej prowadzącej ewidencję towarów wartościowo w cenach ewidencyjnych na poziomie cen sprzedaży brutto (...)
str. 32
4.
Rozliczenie niedoboru mieszczącego się w granicach norm
Niedobory - ubytki naturalne, powstają w wyniku zmniejszenia ilości, ciężaru, objętości składników zapasów na skutek określonych właściwości fizycznych tych składników w związku z ich przechowywaniem, (...)
str. 34
5.
Przykład rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych w drodze kompensaty
Komisja inwentaryzacyjna na etapie ustalania przyczyn powstania różnic inwentaryzacyjnych ustala w pierwszej kolejności, czy nie są to różnice pozorne. Mogą to być zarówno niedobory, jak (...)
str. 34
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.